Jak zvládnout seriózní pracovní pohovor, i když nejste personalista
Jak zvládnout seriózní pracovní pohovor, i když nejste personalista
Autor: Andrea Plavčaniková | 8.6.2018
Zvláště menší firmy často nemají vlastní personální oddělení s odborníky na vedení pracovních pohovorů, proto tuto funkci při náboru nových pracovníků zastane zaměstnavatel nebo osoba, která by měla být v budoucnu novému zaměstnanci nadřízená. Pokud vás brzy čekají pohovory s uchazeči, připravte se na ně tak, abyste na ně působili jako respektovaný profesionál.
Výborná znalost pozice
Naprostým základem je perfektní znalost pozice a náplně práce, pro kterou hledáte nového člověka. Měli byste být schopni zcela přesně vysvětlit, jakou hlavní úlohu má plnit osoba na tomto pracovním místě, jaké má kompetence, jaké budou vztahy s ostatními kolegy ve smyslu nadřízenosti a podřízenosti, spolupráce a kontroly.
Pokud uchazečům řeknete, že hledáte “někoho na marketing”, kdo bude vytvářet obraz vaší značky v mediích, ale nevíte jakým přesně způsobem, na jakých kanálech a s jakým rozpočtem, na uchazeče to bude působit zmateně a neseriozně.
Důkladně proto s kolegy před samotným vyvěšením inzerce pracovního místa popište pracovní pozici, kterou v inzerátu shrnete a uchazeči budete schopni dále podrobně vysvětlit. Tento úkol je samozřejmě zásadně jednodušší v případě, že na takové pozici již ve vaší společnosti někdo pracoval.
V případě vytvoření nové pozice si vyhraňte dostatek času na její promyšlení a vyzkoušení všech činností, které od pracovníka bude chtít spolehlivě vykonávat.
Vytvořená osnova
Napište si předem v bodech, na co se budete uchazeče ptát a co budete o firmě říkat vy. Nejhorší dojem vytvoříte nepřipraveností a nesouvislým mluvením. Nacvičte si pohovor předem s některým z kolegů - odstraníte tak nesrovnalosti a váš pohovor s uchazeči již bude jasný a plynulý. Veškeré podklady můžete mít na pohovoru samozřejmě s sebou a nahlížet do nich - jen pozor na tzv. čtení z papíru.
Uchazeč by vás neměl přistihnout při tom, jak otázky čtete slovo od slova. Během pohovoru si také vytvářejte poznámky o uchazeči - za prvé si pak jednotlivé kandidáty snáze vybavíte a také to působí profesionálně.
Znalost uchazeče
velmi dobrý dojem na uchazeče uděláte v případě, že o něm budete znát dostatek informací z jeho životopisu a motivačního dopisu. Tím dáváte najevo, že zaslané dokumenty zkoumáte pečlivě a záleží vám na tom, koho do své firmy vybíráte. Přečtěte si znovu životopis předtím, než uchazeč vstoupí do místnosti a během rozhovoru z něj jakoby náhodou zmiňte nějakou informaci.
Například: “těšilo mne, když jsem četl, že jste tři roky studoval v Paříži, plynulá francouzština v mluveném projevu tedy pro vás určitě nebude problém” nebo “vy jste psal/a, že jste řídil/a menší tým lidí, kolik zaměstnanců to bylo”? Nečtěte všechny informace z životopisu až na místě, dejte najevo, že uchazeče již dobře “znáte” ze zaslaných dokumentů.
Samozřejmostí je pak vhodné oblečení a úprava, nabídnutí uchazeči nápoje, alespoň vody a sebevědomý postoj. podívejte se na videa na internetu, jak personalisté vedou pohovory. Můžete toho od nich hodně “odkoukat” a před uchazečem již vystupovat jako profesionál.
Komentáře
Přidat komentář